
Tohle Zuckerberg nečekal! Facebook bojuje s obviněními ohledně ochrany osobních údajů.
Mnozí uživatelé si neuvědomují, že souhlasem s podmínkami Facebooku a Instagramu umožňují těmto aplikacím přístup k osobním údajům. Přestože je tento postup legální, roste znepokojení ohledně ochrany dat. EU připravuje přísnější pravidla pro ochranu osobních údajů. Naučte se, jak chránit své informace a bezpečně používat sociální sítě.
Na první pohled se může zdát, že vše je jednoduché a bezstarostné – stačí jedno rychlé kliknutí na tlačítko souhlasím u podmínek Facebooku či Instagramu a bez omezení začnete využívat své oblíbené aplikace. Avšak málokdo si uvědomuje, že tímto aktem umožňujete těmto sociálním sítím přístup k vašim osobním údajům, které slouží například pro zobrazování cílených reklam. Přestože se jedná o legální postup, stále více uživatelů je znepokojeno případy zneužití nebo nedostatečné ochrany shromažďovaných dat.
Zakladatel Facebooku, Mark Zuckerberg, se v poslední době ocitl v centru kritiky kvůli rozsáhlému shromažďování uživatelských dat. Americký generální prokurátor Karl Racine podal žalobu v souvislosti s aférou Cambridge Analytica, přičemž obviňoval společnost z nedostatečné ochrany osobních informací. Přesto soud rozhodl, že Zuckerberg nebude mezi obviněnými. Sám popírá jakoukoli vinu a zdůrazňuje, že Facebook jedná transparentně a v souladu s pravidly, se kterými uživatelé při registraci souhlasí.

Falešné slevy vaší peněžence ubližují – Státu došla trpělivost
Číst článekKritici poukazují na skutečnost, že podrobnosti o využívání dat jsou často skryty v rozsáhlých a komplikovaných dokumentech, které málokdo přečte celým. Následkem toho většina uživatelů nemá přesnou představu o tom, jaké informace jsou jimi shromažďovány a jak jsou dále využívány. Případy, kdy byla data úniku nebo prodána třetím stranám bez jasného souhlasu, situaci ještě výrazně zhoršují.
Obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů (GDPR) stanovuje, že souhlas se zpracováním osobních informací musí být aktivní, informovaný a dobrovolný. Poskytovatelé online služeb jsou povinni jasně specifikovat, jaké údaje shromažďují a k jakým účelům je využívají. Rovněž máte právo kdykoli svůj souhlas odvolat a požadovat vymazání svých dat. Naštěstí není obtížné své soukromí chránit. Například Facebook umožňuje nastavit si úroveň ochrany přímo ve svém rozhraní. Stačí se přihlásit do svého účtu, vybrat sekci Nastavení a soukromí, dále přejít do nabídky Nastavení a následně do části Vaše informace na Facebooku, kde je možné spravovat či mazat informace, jež o vás sociální síť uchovává.

Kaufland a Lidl přinášejí revoluci v recyklaci – automaty na PET lahve a plechovky mění zaběhlé pořádky!
Číst článekStejně tak můžete snadno deaktivovat personalizované reklamy. V nastavení soukromí najdete volbu Reklamy a jejím vypnutím zajistíte, že i když se vám reklamy budou nadále zobrazovat, nebudou již odvozeny z vašich aktivit. Kromě toho je vhodné pravidelně kontrolovat, kterým aplikacím či webovým stránkám udělujete přístup k vašemu účtu přes Facebook, a případně tento přístup zrušit, pokud jim nedůvěřujete nebo je již nevyužíváte.
V oblasti online reklamy a shromažďování dat jsou na obzoru další změny. V současném roce se v rámci EU očekává zpřísnění pravidel pro používání cookies, což má uživatelům poskytnout výraznější kontrolu nad tím, kdo a jakým způsobem jejich údaje využívá. Přesná podoba nových předpisů se stále upřesňuje, nicméně je jasné, že firmy budou čelit přísnějším kontrolním mechanismům a v případě porušení budou čelit přísnějším sankcím. Ačkoliv se pravidla zpřísňují, větší odpovědnost za ochranu osobních údajů leží stále na samotných uživatelích. Věnujte proto pozornost nastavení soukromí ve svých účtech, abyste předešli nechtěnému šíření svých osobních informací. Facebook sice skutečně využívá data, ale pouze v rozsahu, k jakému jste svým souhlasem přispěli – často však ani nemusíte plně rozumět tomu, co tímto sdílením obnášíte. Pečlivé nastavení soukromí může výrazně zvýšit vaši bezpečnost v digitálním prostředí.