Oděvní pravidla v obchodech: Kdy vás mohou vykázat

Oděvní pravidla v obchodech: Kdy vás mohou vykázat

3 min čtení Autor: Jonáš Černý

Oděvní pravidla v obchodech se mohou lišit, přesto je důležité respektovat základní standardy odívání a chování. I když neexistuje jednotná legislativa, jsou jednotlivé prodejny oprávněné vytyčovat své vlastní normy a pravidla. V některých zemích neadekvátní oblečení může vést k vážným důsledkům, včetně pokut nebo zásahů bezpečnostních složek.

Mohou vám obchod vyhledat a požadovat opuštění provozovny, pokud nejste vhodně oblečeni? V České republice totiž neexistuje jednotná legislativa, která by stanovila, jaký oděv je pro nákup povolen. Oblečení, jehož použití může být považováno za nevhodné, se řídí pravidly jednotlivých prodejen a představuje i otázku ohleduplnosti k ostatním zákazníkům a dodržení hygienických standardů. Obecně se běžně očekává, že do obchodů nepřijdeme v plavkách či s výrazně odhaleným tělem. Podobné případy byly medializovány zejména v turisticky frekventovaných místech, například v Itálii či Chorvatsku, kde místní úřady již dříve zakázaly vstup turistům v plavkách či žabkách – hrozí jim tak pokuty až do výše 11 000 Kč.

V některých zemích platí přísnější pravidla nejen v komerčních prostorech, ale i v náboženských objektech, jako jsou kostely či katedrály, kde je vhodnost oděvu klíčová. Již před třemi lety některá italská města zavedla zákaz nošení plavek na veřejných prostranstvích. V obchodních prostorech může nevhodné oblečení vést k zásahu bezpečnostní služby, což se dotýká také zákazníků mimo Českou republiku. Například ve Španělsku, konkrétně v Barceloně a na Mallorce, se od roku 2011 zavádí zákaz nošení bikiny mimo pláž s pokutou kolem 300 eur. Na Filipínách byla v roce 2019 zatčena turistka kvůli příliš krátkým bikinám, zatímco v chorvatském Splitu mohou pokuty dosáhnout až 150 eur. Ve Francii rovněž platí sankce pro ty, kteří poruší tyto normy.

Pozor na neúplné balení ovoce v supermarketech. Jak se vyhnout zbytečným výdajům?

Pozor na neúplné balení ovoce v supermarketech. Jak se vyhnout zbytečným výdajům?

Číst článek

I na domácím trhu se zákazník může setkat s odmítnutím vstupu, pokud je jeho oděv považován za nevhodný. Například řetězec supermarketů Penny ve svém interním řádu uvádí, že zákazníci, jejichž oblečení je nedostatečné či urážlivé, mohou být požádáni o opuštění prodejny. Obchody rovněž vymezují rozsah hygienických náležitostí – zákazník v špinavém oděvu nebo s neuklizenou obuví nemusí mít povolen přístup do prodejny. Ačkoliv v ČR chybí jednotná legislativa, společenská očekávání v oblasti slušnosti a etikety zůstávají stejná. V moderních obchodních centrech mohou být zavedeny jasné pokyny týkající se vhodného oblečení, které bývají vyvěšeny již u vstupu. Mezi časté zákazy patří například vstup bez obuvi, odhalená hruď nebo přijímání zákazníků v mokrých šatech. Některé prodejny jdou ještě dále a odmítají zákazníky v domácím oblečení či v pyžamech. Příkladem může být supermarket Costcutter v severoirském Londonderry, který odmítá vstup všem, kdo se objevují v pyžamu.

Pravidla se rovněž uplatňují na pracovištích, úřadech či v rekreačních zařízeních, například v aquaparcích, kde není dovoleno skákat do vody v běžném venkovním oblečení. K diskusi ve společnosti nedávno přispělo i téma koupání v tradičních muslimských oděvech, tzv. burkinách plavkách, jejichž styl připomíná halenku a legíny. Obchody nemusí odmítat přístup jen kvůli nevhodnému oblečení, ale také pro nevhodné chování zákazníků. V německém Leverkusenu například místní supermarket zakázal vstup několika studentům místní střední školy, kteří se dopouštěli řady nepřípustností jako konzumace zboží bez úhrady, nahazování obalů či neoprávněné vracení zboží na regály. Tento případ jasně ukazuje, že dodržování pravidel slušnosti se týká nejen vzhledu, ale i celkového chování během nákupu.

Tahle věc z Lidlu za 549 Kč vám může zachránit spánek.

Tahle věc z Lidlu za 549 Kč vám může zachránit spánek.

Číst článek

Celkově tedy platí, že ať už jde o pravidla vyhlášená v zahraničí, nebo o vnitřní řády jednotlivých obchodů u nás, je nezbytné respektovat základní standardy oblékání i chování. Takové opatření přispívá k příjemnému prostředí pro všechny zákazníky a zajišťuje dodržení hygienických a společenských norem.

Související články